پانكراسهای بیو-مصنوعی تنفس کننده آماده ی آزمایشات انسانی هستند

 3 اکتبر 2019 - به گفته ی شرکت ابداع کننده ی این نوآوری، پانکراس بیو مصنوعی تنفس کننده، که با استفاده از بافت ریه ی خوک ساخته می شود، در طی 12 ماه آینده قرار است بر روی انسان آزمایش شود.

این لوزالمعده ی بیولوژیک حاوی سلولهای جزایر زنده است که قادر به تولید انسولین می باشند اما برای زنده ماندن احتیاج است که اکسیژن لازم برای آنها تامین شود. بهمین دلیل دانشمندان از بافت ریه در این نوع لوزالمعده ی بیولوژیک استفاده کردند. محققان با کاشتن سلول های جزایر در میان بافت ریه، اطمینان یافتند که سلول های جزایر می توانند تنفس کرده و بعد از قرار گرفتن در بدن زنده بمانند.

موفقیت این تکنیک جدید در آزمایشات حیوانی اثبات گردید و تیم تحقیقاتی مایل به بررسی عملکرد این سیستم در انسان است.

دکتر Nikolai Kunicher، مدیرعاملBetalin Therapeutics ، ادعا می کند این محصول ظرف پنج سال در دسترس افراد مبتلا به دیابت قرار خواهد گرفت.

تاکنون 3.5 میلیون دلار کمک مالی توسط Betalin Therapeutics جمع آوری شده است و این شرکت قبل از شروع مطالعه ی انسانی به 5 میلیون دلار دیگر نیاز دارد، زیرا هزینه ی این لوزالمعده ی مصنوعی بیولوژیکی حدود 50،000 دلار برای هر شرکت کننده است.

در تیم بتالین، دکتر سیدنی آلتمن برنده ی جایزه نوبل شیمی در سال 1989 حضور دارد. او گفت كه خودش و مادرش به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و او برادر خود را به علت این بیماری از دست داده است.

محققان در حال ساخت لوزالمعده ی مصنوعی بیولوژیکی با هدف درمان دیابت نوع 1 هستند. تاکنون تعدادی از تیم های تحقیقاتی بر روی روش هایی با استفاده از سلول های جزایر زنده کار کرده اند، اما تاکنون، مشکل عمده در رابطه با چگونگی زنده نگه داشتن سلولهای جزایر در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1 حل نشده مانده بود. این یک چالش بزرگ است زیرا سلول های جزایر زنده به اکسیژن نیاز دارند و همچنین باید از پاسخ خود ایمنی دیابت نوع 1 ، که می خواهد سلول های تولید کننده انسولین را بکشد، محافظت می شوند.

دکتر Avi Treves که رهبری تحقیقات و توسعه را در بتالین بر عهده دارد، گفت: لوزالمعده ی مصنوعی بیولوژیک در پروتکل پیشروی ادمونتون است که روشی برای کاشت جزایر لوزالمعده می باشد.

وی اظهار داشت: پزشکان یک سوسپانسیون از سلولهای جزایر را از یک اهدا کننده گرفته و آنها را به یک بیمار پیوند می زنند، این کار می تواند برای چند سال بیمار را درمان کند اما این یک روش پیچیده با معایب بسیار است، از جمله اینکه بافت پیوند شده به مرور زمان می میرد و از آنجایی که بیمار یک بافت خارجی را دریافت کرده است، باید از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی استفاده کند که خطرات زیادی را برای او بهمراه دارد.

در عوض، دکتر Treves گفت: سلولها در لوزالمعده ی مصنوعی بیولوژیک مدت طولانی تری زنده می مانند و دارای عملکرد بهتری هستند و کل فرایند بطور بالقوه آسانتر و ارزانتر است.

این شرکت در سال 2015 ، با ساخت لوزالمعده ی مصنوعی بیولوژیکی بر اساس تحقیقات 10 ساله ای به رهبری پرفسور Eduardo Miterani راه اندازی شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/breathing-bio-artificial-pancreas-ready-for-human-trials,-scientists-state-95569393.html